...

Wednesday, May 11, 2016

KHAI BAHAR SUDAH AKU TAHU PROJECTOR DAN INDONESIA



Salam warga Malaysia, Indonesia  tak lupa Singapore dan Brunei...kali ini saya akan menceritakan tentang kisah viral saat-saat  ini..Pernahkan anda mengenali dengan seorang budak yang kerap nyanyi di fb, memegang official name di Fb sebagai KHAI BAHAR mungkin ada yang mengenali secara tak langsung  kerana sebelum ney ramai  yang berkongsi atau share di Fb sejak akhir-akhir ini..dan mendapat like yang terbanyak ..5 Tahun sudah berlalu kini utk khai bahar chanel da mencapai jutaan penonton.. Saya tidak mengenali Khai malah mengendahkan sekiranya post share berkenaan Khai Bahar dimuat  naik  d fb sampaikan namanya mula meningkat naikn saya masih ketinggalan dan tidak tahu siapakah Khai bahar ini,  boleh tengok diposting saya baru-baru ini tentang Khai di 


berbanding seorang lagi pemilik akaun iaitu Chomel sering kali mendapat perhatian pada waktunya kerana selalu berkongsi ayat-ayat manis dan mendapat terlalu banyak like. Beza antara mereka berdua adalah selebriti dan bukan selebriti namun mereka low profile kerana mereka tahu..mereka mempunyai bakat teresendiri namun tidak dihimpit populariti secara kormesial sebab mereka tahu sukar untuk menebus pasaran seni suara.



Selain itu, Era lagu kemelayuan yang mendayu-dayu skang mula KEMBALI ke era ini antara faktor kehadiran mereka berdua dialu-alukan memeriahkan suasana Nyanyian dan lagu. Bukan sahaja mendapat perhatian di MALAYSIA malah di INDONESIA dimana kita tau disana sukar untuk pengiat muzik memperkembangkan muzik selain dari Siti Nurhaliza, kerana disana artis-artis dari Malaysia tidak sangat diwarwarkan kepopularan disana. Kini kita menuju ke era dunia tranformasi menjadikan penggunaan internet membuatkan mereka mula diterima oleh industri seni suara dari  Indonesia, melihat dari puluhan-puluhan komen dari youtube yang semestinya peminat-peminat dari Indonesia.

Saya boleh mengambil sedikit perkongsian tentang rakyat Indonesia mula menerima artis dari Malaysia kini dan mempunyai peminat tersendiri pertama beberapa artis kita mula mendapat perhatian dan dijemput serta ditemuramah disana antaranya Wak Doyok, Elizabeth Tan, Faizal Tahir dengan lagu Assalamualaikum,Fazura di siaran Hitam Putih, Siti Nurhaliza semestinya, Joey menghadiri acara Fesbuker rancangan yang sangat terkenal disana yang sebelum ini dikendalikan oleh Olga Syahputra dan Raffi, tak lupa ratu dangdut Malaysia, Mas Idayu dan Amelina kerana kepetahan mereka sebagai juri di acara D’Academi bersama Soimah, lihat sahaja Instagram mereka meliMpah ruah komen dari warga Indonesia, selain itu Hazman, Shiha mula meniti dibibir masyarakat sana, Shila Hamzah dan Yuna turut menjadi perbandingan dengan Agnes Mo.

Walaupun mereka warga Indonesia mula berbangga dengan pencapaian dunian seni kreatif kerana ada pelakon mereka berlakon di Hollywood, tetapi Malaysia mendapat perhatian di Indonesia juga cukup membahagiakan sebelum mereka memperluaskan aktiviti diluar negara sebagus Shila dan Yuna kini. Faktor lagu juga memberi peranan penting kebangkitan artis dari Malaysia dan mengetahui kecendurungan peminat-peminat Indonesia liat sahaja lagu Drama Band- Biarkanlah, Ippo Hafiz-Kekal Bahagui ramai yang merasakan lagu tersebut dari Indonesia tetapi  sebenarnya mereka adalah artis dari Malaysia selain itu lagu Pencuri Hatiku seakan lagu dangdut semua mendapat komen positif dari warga Indonesia.

Lagu SUDAH KU TAHU cOVER BY Khai BaHar

Tidak cukup dengan itu Indonesia juga berani menghasilkan karya melibatkan Malaysia iaitu My Stupid Boss mungkin satu yang unik ini kerana culture mungkin agak dekat.. namun tetap  ada perbedaan juga antara Malaysia dan Indonesia, kita tengok sahaja pakaian baju kurung lakonan Atikah Suhaime cukup menggambarkan seorang pekerja Malaysia perempuan tidak kelihatan style dari pakaian sebenarnya itu pekara biasa diliat dalam cara berpakaian sesetengah rakyat Malaysia. Malaysia juga membalas sebuah karya filem gabungan aktor Malaysia dan Indonesia iaitu The Intercharge lakonan Sahizy Sam IedilPutra dan Nicholas Saputra. Jadi tunggu, bagi saya Indonesia sudah melangkah kedepan apabila meletak movie mereka lebih berpendirian sebenarnya filem terbitan Miles Film seperti Laskar Pelangi,AADC antara terbaik, tidak cukup dengan itu filem2 Ayat2 Cinta, Tengelam Kapal Wan de Wjick, Tanah Surga Katanya dan Batas (antaranya menceritakan ruang lingkup Malayisa) walaupun ada juga film mereka tak bagus (sesetengah) untuk filem kormesial mungkin malaysia menang disini tetapi kurang pula filem mengetengahkan aspek seni.

Nyanyian Asal SUDAH KU TAHU by PROJECTOR

Oklah yang Terbaharu Izinkan saya share sebuah group nyanyian baru PROJECTOR, the best song ever yang akan memberi serampang dua mata kepada peminat-peminat Malaysia dan Indonesia, dengan kehadiran lagu-lagu begini dapat saya simpulkan yang Malaysia mula kembali ke zaman populariti Iklim, Search sedikit demi sedikit lagu-lagu dari  Ippo Haziz dan juga Projector dapat menyuntik elemen kemelayuan dan sedikit mengambil formula group dari Indonesia seperti ST12, Noah, Republik. Silakan mendengar lagu dari PROJEKTOR – SUDAH AKU TAHU ..bOLEH aNDA BezaKAN nyaNYIAN KHAI BAHAR dan PROJECTOR 

hope menarik pendengar dari Indonesia..TQ J


9 comments:

tuan director said...

filem melayu yang mantap pun patut dibawa ke indonesia,blh cuba kil,ombak rindu,pecah,tembus

KeMBaLI™ said...
This comment has been removed by the author.
KeMBaLI™ said...

Sememangnya citer melayu pun ada pengemar di Indonesia cuma durg tonton di internet medium..termasuk Polis Evo Gerak Khas sebab durg tau Malaysia ada kelebihan kalu cerita berbentuk kormesial..cerita ada unsur popular kat sana x berapa nk bagus n x menjadi..malah mcm jadi film gred c lak ..tambahan kalu cerita moden ada cgi semua mereka memuji Malaysia tetapi di Indonesia mereka lebih mengangkat falsafah buku seperti cerita Batas, Endesor , Tenggelam Kapal Van de Wjick malah Ada Apa Dengan Cinta (yg nampak mcm ringan tp isi bagus), Pendekar Tongkat Emas, Habibi Ainun pun ada sequel, semestinya Janji Joni by Joko Anuar semestinya antara de best gred film mereka...terbaru skop production pulak jd pengedar film My Stupid Bos filem Indonesia berlatar Malaysia akan tayang serentak dengan X men..ini bedasarkan sembang kosong dengan pensyarah saya dari Indonesia..kini dia mengajar d UM..dia suggest Habibi dan Ainun kisah bIography...kalu biography saya suka The Lady..walaupun pahit nak menerima..

Anonymous said...

Indonesia itu sangat terbuka terhadap seni, bukan hanya artis malaysia saja, banyak juga orang negara luar yang jadi artis di indonesia. Seperti filiphina seperti jp,cristian bautista korea ada heru, dan kim siapa saya lupa yang main di kelas international, dari jepang ada haruka jkt 48 dan suzuki dan ada beberapa lagi yang tidak bisa saya sebutkan dari jepang, kemudian dari nigeria ada abbas dari kazakhastan ada seng lotta, dan masih banyak lagi dari negara lainnya, apalagi dari india banyak sekali. mereka tidak dan belum menjadi warga negara indonesia tapi mereka bekerja sebagai artis di indonesia. Saya pikir wajar ya namanya juga dunia hiburan, yang namanya seni dan kreativitas itu tidak bisa dibatasi. Mengapa di televisi2 indonesia banyak artis luar apalagi di talk show, itu tujuannya adalah biar acara itu ada kelainan, oleh sebab itu seperti mas idayu, shiha elisabeth tan seperti yang kamu sebutkan diatas ada di tv indonesia, saya memandang hal itu hanya hal biasa saja, karena yang dibutuhkan oleh televisi itu orangnya, tapi bukan karya mereka, kalau adapun misalnya mereka perform itupun biasanya nyanyi lagu indonesia juga bukan lagu mereka sendiri. Saya kalau ditanya lagu mereka apa saya jawab tidak tau. Tapi mungkin pesisir riau dan kalimantan yang dekat dimalaysia tau, karena disana dapat siaran radio malaysia. Jadi wajar saja. Tapi kalau indonesia secara keseluruhan saya pikir tidak tau. Alangkah bagus kalau karyanya dari malaysia yang bisa diterima di indonesia bukan hanya orangnya. Sebenarnya saya pikir kalau malaysia bisa mempertahankan identitas kemelayuan kalian pasti akan sangat di terima karya kalian di indonesia, karena saya dan orang indonesia lainnya berpikir bahwa malaysia itu lebih ke budaya melayu yang sopan, misalkan saja di my stupid bos karakter si cewek malaysia di buat melayu seperti itu, karena kami memikirkan bahwa wanita malaysia berpakaian seperti itu, dan 5 tahun dahulu saya melihat malaysia seperti itu. Tapi sekarang saya tidak tahu bagaimana peradaban malaysia sendiri. Tapi alangkah indahnya jika malaysia masih seperti yang dulu meskipun mereka menuju ke peradaban modern tapi saya berharap malaysia bisa mempertahankan jati dirinya. Seperti kalian tahu siti nurhaliza terkenal di indonesia karena salah satunya adalah lagu2 melayunya. Misalnya siha yang udah pernah masuk ke indonesia, saya pikir dia bisa di kenal lebih kalau dia punya lagu melayu, bukannya pop. Karena indonesia sendiri kemajuan musiknya baik di bidang pop, rnb,jazz itu udah jauh sekali dibandingkan malaysia otomatis akan sangat sulit masuk ke pasaran musik indonesia, bahkan saya sendiri pikir musik indie dari penyanyi dan band indie indonesia jauh lebih bagus karyanya dari pada artis profesional di indonesia seperti afgan ataupun raisa. Bahkan lagu2 indie dan band indonesia lebih banyak terkenal di luar negeri daripada artis profesional. Saya senang kok artis dari mana saja masuk ke indonesia, cuma saya hanya memberikan saran saja kalau ingin nama artis malaysia di kenal di indonesia. Itu saja.

Anonymous said...

Artis dari negara luar sangat banyak di indonesia, dari jepang, korea, kazakastan,norwegia,uk,filiphina juga ada. Karena di indonesia seni itu tidak dibatasi, tapi ya mereka hanya dikenal2 saja tidak sampai sangat terkrnal. Jadi bila artis malaysia ada di tvelevisi indonesia juga saya memandang hanya hal biasa. Karena tiap televisi itu pasti berusaha mencari kelainan dalam setiap program mereka. Tapi ya itu yang dibutuhkan cuma orangnya bukan karya nya, seperti lagu. Alangkah baik jika orang dan karyanya bisa diterima di indonesia. Dan jika mereka tampil pun diatas panggung saya tidak pernah mendengar lagu malaysia tapi yang dibawakan adalah lagu indonesia atau lagu bahasa inggris bukan lagu penyanyi malaysia itu sendiri. Menurut saya kalau pengen nama artis malaysia bisa dikenal di indonesia seharusnya penyanyi itu harus punya single sendiri dan single itu adalah lagu melayu bukan lagu pop, Karena saya dan orang indonesia memandang malaysia itu negara orang melayu. contoh kecilnya produser indonesia membuat karakter cewek malaysia di my stupid bos dibuat benar2, cara berpakaiannya memang melayu malaysia. Karena orang indonesia memandang malaysia ya seperti itu, dan yang disenangi orang indonesia terhadap orang malaysia ya seperti itu, dan mengapa siti nurhaliza sangat dikenal karena dia selalu mempertahankan melayu dan lagu2 nya disenangi karena salah satunya lagu2 melayu seperti cindai dll. Tapi saya sekarang tidak tahu bagaimana peradaban di malaysia, apakah masih seperti 5 tahun yang saya liat dahulu atau tidak, semoga kalaupun sudah mengikuti pradaban modern setidaknya tetap masih bisa mempertahankan nilai2 melayunya baik cara berpakaian maupun lainnya. Misal saja siha seharusnya dia promosi singlenya lagu melayu bukan pop, karena apa? musik pop,jas rnb dan elektone jauh sangat berkembang dan maju di indonesia dari pada di malaysia, bahkan artis2 indie dan band indie indonesia karyanya menurut saya jauh lebih bagus dan lebih terkenal di luar negeri daripada artis profesional seperti raisa,afgan,teza dll. Saya hanya memberikan saran saja, kalau artis malaysia mau karyanya diterima di indonesia, saya berbicara seperti ini karena memang seperti ini adanya.

KeMBaLI™ said...

Salam...n tq anonymous for de info..bagi kami ini adalah penghargaan dr Indonesia Malaysia..walaupun sedikit itu amt bermakna..bukan mudah untuk menerobos tv kormesial disana..berbanding di era hujung 1999 dan 2000 kebanyakkannya indonesia mendominasi radio n tv Malaysia..hampir 15 tahun lebey..berbandg di Indonesia tertumpu pd Indonesia..mungkin kertebukaan indrustri kreatif disana secara kormesial belum menerima pengkarya hiburan disini..tapi bila dipikirkan Keithfoo, Miller dan Ashraf Sinclair merupakan orang Malaysia yang sudah diterima bekarya disana..saya perkara yang diluar jangkaan kerana mereka memenuhi siri sinetron indonesia..

KeMBaLI™ said...

Indonesia tidak kurang hebatnya apabila ada artis mereka diterima baik diluar seperti aiyu dari garasi dan agnes mo..di Malaysia mempunyai pengkarya lagu seperti Yuna dan Shila Hamzah ke luar negara malah director Hollywood Saw The Conjuring dan The Fast Furious 7 juga dari Malysia..cuma mereka mungkin tidak menyampaikan bakat mereka di Indonesia.. Kerana mereka semua mencari ruang peluang yang lebih besar..pada pendapat saya benar juga anonymous berkenaan gadis berkejaya dimalaysia..bg saya pemakaian didalam My Stupid Bos yg diperankan oleh Atikah Suhaimi sebenarnya masih ada di Malaysia..dan selebih nya saya pikir etika atau rule pakaian bekerja..mungkin director telah membuat kajian..jd ini saya tidak berapa jelas dan kurang maklumat utk dikongsikan

Anonymous said...

Hai Bro numpang sedikit komen
saya selalu menyukai beberapa hal tentang malaysia, musik mendayu dayu salah satunya,dari mulai amy search, salim, amir uks, sekarang ada khai bahar fatin husna dll, untuk sinetron dari malaysia ada yang memiliki cerita sangat bagus dan banyak masyarakat indonesia menyukainya yaitu NUR KASIH, saya termasuk orang yg terpesona dengan karakter nur di sinetron tsb, begitu juga karakter atiqah suhaemi di mystupid boss adalah salah satu alasan saya untuk datang ke bioskop
jadi malaysia adalah tempat yang sangat ingin saya kunjungi, hanya satu hal yang saya tidak sukai dari malaysia adala team sepak bolanya

salam dari INDONESIA

deikatsuo said...

Wheww.. projector ( sudah ku tahu ) emang keren (y) .. kalau main di indo pasti banyak yang suka tuh. Lagunya Iklim, Exist, Slam, Sting, Eyes, New Boz, Ukays, Screen, dulu pernah populer ( sangat ) di indo, khususnya di jawa. malahan orang yang tinggal dikampung pun pasti tau lagunya mereka... (y)